Op een commercieel belangrijke hoek van Vilvoorde centrum, was de nv Intervest Retail in het bezit gekomen van een aaneenschakeling van panden met commerciëel gelijkvloers en leegstaande verdieping(en). Het stadsbestuur stimuleerde de heropwaardering van die woonfuncties en dit nieuwbouwproject is het centrum van Vilvoorde inderdaad zeer ten goede gekomen. Op het gelijkvloers en de eerste verdieping is een H&M winkel ondergebracht; verdiepingen twee, drie en vier.zijn ingevuld met kwalitatieve appartementen. Lees meer...
Het ontwerp is een modern gebouw, geïnspireerd op de hedendaagse dynamische tijdgeest. In de volumebehandeling en gevelafwerking overheersen de (bijna) witte sierbepleistering en de metaalgrijze voorstructuren met mobiele zonneschermen. Door het oncontroleerbare, variabele gebruik ervan krijg je elke dag een ander uitzicht en is de gevel m.a.w. in permanente verandering.
Hoewel de zonnepanden de gevel ook een vlak karakter geven, zitten er op diverse plaatsen inpandige terrassen achter verscholen. De panden zijn semitransparant en maken het niet alleen mogelijk de zon te weren, maar zijn ook een middel om de privacy geheel of gedeeltelijk af te schermen (wat er in een stedelijke omgeving een bijkomend voordeel van is).
In winkelstraten valt meestal de opdeling tussen de commerciële en residentiële verdiepingen op; in casu echter wilden we een veel uniformer gebouw. De witte overheersende crepi is daar uiteraard de basis toe; de metalen panden overlappen de eerste (commerciële) verdieping en versterken aldus ook de eenheid van het gebouw.
Tenslotte hechtten we ook belang aan continuïteit met het verleden. Oorspronkelijk bestond de plek uit een aaneenschakeling van herenhuizen met kalkstenen gevels. Lange tijd is de plek in Vilvoorde echter gekend als “de Sarma” : een grootwarenhuis dat het gelijkvloers en eerste verdieping van de woningen met mekaar verbond en het geheel in een witte kleur schilderde. Nadien kwam er een periode van kleinere minderwaardige winkels en verdween de “grandeur” van weleer. Het ontwerp herstelt deze grandeur en de link met het verleden. De keuze van witte crepi is dan natuurlijk ook een knipoog naar het collectief geheugen van de plek.
Vilvoorde, 2007-2009
bouwheer I Intervest Retail nv
oppervlakte I 2800 m2
budget I € 2 900 000
aannemer I Ibouw nv


